Hol a legjobb tanárnak lenni?

A TED (Technology, Entertainment, Design) szervezete, akik világszerte szervezett ismeretterjesztő konferenciáikról nevezetesek, két évvel ezelőtt, 2014-ben arról készített egy globális felmérést, hogy a világ mely részén a legjobb az állami iskolákban és intézményekben dolgozó tanárok helyzete.  A kutatás 17 tanár bevonásával zajlott, akik a világ legkülönbözőbb pontjain végzik munkájukat. A pedagógusoknak a fizetésükkel illetve a költéseikkel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk.
 
 A kutatás indoklásában szerepel, hogy azért esett a felmérést végzők választása a közalkalmazotti státuszban dolgozó pedagógusokra, mert helyzetük és státuszuk sokat elmond egy-egy állam esetében arról, hogy melyek a prioritásai, milyen a gazdasági helyzete, illetve milyen elképzelései vannak a jövőről. Nézzük, mi derült ki a kezdeményezésből!
 
Az ausztráliai tanár válaszaiból kiderül, hogy havi keresetének mindössze alig több, mint egy százalékát teszi ki a lakbére, valamint egészségügyi költségei is szinte elhanyagolhatóak. Igaz, lakhatásának körülményei nem éppen ideálisak, ugyanis csak egy szoba áll rendelkezésére egy társasházban, amely nincs túl jó állapotban, és ahol az elektronikai eszközök sem működnek megfelelően. Akkori havi keresete 7188 ausztrál dollár, mai árfolyamon számítva több, mint 1 500 000 Ft volt.
 
Az egyik kanadai megkérdezett évek óta foglalkozik speciális nevelési igényű, azon belül is autista gyermekekkel. Köztudott, hogy neki egyáltalán nem kellett egészségügyi kiadásokra pénzt fordítani, hiszen Kanadában ingyenes az ellátás. 3400 kanadai dolláros (720 000 Ft) havi fizetéséből 1400 dollárért bérelt egy kétszobás családi házat, valamint azt is elmondta, hogy utazásra és nyaralásra igyekszik félretenni, valamint hogy kényelmes életmódot képes folytatni megkeresett pénzéből.
Egy másik kanadai városban dolgozó kollégája egy francia kéttannyelvű iskolában tanít, valamivel kevesebbet keres (3000 dollár), azonban fizetéséből férjéről és egyetemista gyermekéről is gondoskodnia kell. Ennek ellenére bevallása szerint anyagi helyzete és fizetése kielégítő.
 
A további megkérdezettek Londonban, Athénban, Kildare-ban (Írország), Kagoshimában (Japán), Kruonisban (Litvánia), Prilepben (Macedónia), Katmanduban, Oslóban, Bukarestben, Johannesburgban, Norrköpingben (Svédország), Damaszkuszban, az egyesült államokbeli Colombusban valamint Minneapolisban végzik munkájukat. Közöttük vannak további speciális nevelési igényű gyermekekkel foglalkozók, alsó tagozatos matematika- és irodalom-nyelvtanárok, vagy például zenetanár is. Életkoruk 25 és 58 év közötti.
 
Többen úgy nyilatkoztak, hogy nincs semmi, amire különösebben vágynának, többen viszont azt fájlalták, hogy nincs elegendő pénzük utazni – vagy éppen azt, hogy korábban megengedhették maguknak a nyaralást, de jelenleg nincsenek ilyen helyzetben.
A teljes fizetés és a lakhatásra költött havi összeg aránya változó a résztvevők között, többen vannak, akik a megkeresett pénz nagyjából ötödét költik a lakbérre, míg vannak, akik nagyjából a harmadát.
 
A legkevesebbet a nepáli és a szíriai tanárok (30 – 35 000 forint között) keresték, ami egészen döbbenetes szám, főként, ha figyelembe vesszük, hogy norvég kollégájuk ehhez viszonyítva 1 200 000 forint körüli összeget vihetett haza egy hónapban (a fent említett ausztrál tanerő ennél is többet).
A két csoport között a különbség negyvenszeres, vagyis a norvég pedagógus annyi pénzt kap, mint amennyit szír és nepáli társa negyven hónap alatt keresne meg.
 
Az eltérések tehát önmagukban szinte sokkolók, ám a válaszokból kiderül, hogy tulajdonképpen egyikük sem boldogtalan a helyzetével. Igaz, a kényelmes, biztonságos élet és a másodállás szükségessége között szintén nagy a különbség. (A nepáli pedagógus úgy fogalmazott, hogy bár elégedett, de ahhoz az életszínvonalhoz, amelyet szeretne fenntartani, egy második állásra lenne szüksége.)
 
Az elégedettségi rátától függetlenül a felmérésből jól látható, hogy hatalmas lehet a differencia a tanári fizetések között helytől függően, de jó néhány olyan ország van, ahol forintban mérve milliós összeg fölött keresnek havonta az oktatók. Szívmelengető azonban látni, hogy legtöbbjük kihangsúlyozta: szeretik a hivatásukat, amelyet nem a pénzért, hanem önmagáért és a gyermekekért, a tanulókért űznek. És ez a lényeg, a magyar oktatás alappillére is ez, amíg elhivatott tanárok dolgoznak benne, van jövője az oktatásnak. Nem mellesleg, mi is ebben hiszünk a Hello English –nél, a magas színvonalú szakmai munka alapja az állandó, elhivatott nyelvtanári gárda.
 
A kutatásról készült eredeti angol nyelvű összegzés ide kattintva elérhető: goo.gl/TX7e8V
 
Sok sikert.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ez a bejegyzés a Hello English Nyelviskola témakörhöz tartozik.

Angol, Német Nyelvtanítás Székesfehérváron – kockázatmentes próbatanfolyammal.

Írd meg a saját órarendedet és tanulj a saját tempódban!

Tanultál már angolt vagy németet?

Díjmentesen felmérjük a tudásszinted.

Még nem tanultál angolul vagy németül?

Próbálj ki minket kockázatmentesen- 3 hét, 16 nyelvóra- 100%-os pénzvisszafizetési garanciával!

Érdekelnek a részletek? Akkor töltsd ki az alábbi mezőket és 24 órán belül visszahívunk.

Tesztelj minket online próbatanfolyamunkon!

Töltsd ki az alábbi űrlapot, és munkanapokon 24 órán belül visszahívunk téged, hogy megbeszéljünk egy neked megfelelő időpontot.