A felnőttoktatásban élen járó országokról

Jó pap holtig tanul, tartja a mondás – bizony, szerencsére manapság egyre több dolgozó és/vagy előzetes képzettséggel rendelkező felnőtt dönt úgy, hogy ismét tanulásra adja a fejét.  Attól függetlenül, hogy ez saját döntés vagy kényszer, hivatásból vagy kedvtelésből történik, fellendülőben van az oktatásnak ez az ága – így természetesen a különböző országok is készek rá áldozni. Melyek azok, amelyek az élen járnak ebben? Most elárulom!
 
 Megannyi olyan szituáció létezik, amelynek az lehet a végeredménye, hogy valaki felnőttkorában, az oktatás környezetéből régen kilépve jut el odáig, hogy ismét tanulni kezdjen. Legyen szó továbbképzésről, átképzésről, a nyelvi ismeretek felfrissítéséről vagy kibővítéséről, esetleg egy teljesen új nyelv elsajátításáról, egyre inkább igaznak látszik a bölcsesség: „tanulni sohasem késő”. Mint ahogy azt az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatás esetében teszi, joggal gondolhatnánk, hogy az állam a felnőttoktatásban is szerepet vállal. Hogyan és milyen mértékben?
 
Érdekesség, hogy egy 1989-es, részben a felnőttképzésről szóló egyik könyv hangsúlyozza, hogy a különböző államok átlagosan az oktatásra szánt pénzügyi keret egészének csupán 5%-át áldozták a felnőttek taníttatására. Ez egy igen aggasztó számadat, azóta azonban eltelt 26 év, amely alatt jócskán volt idő a javulásra. Nézzük, mely országok vezetnek ebben a tekintetben!
 
A felnőttképzés fellendítésében nagy szerepet volt az Európai Unió által létrehozott, 2000-ben bevezetett lisszaboni stratégiának, amelynek kimondott célkitűzése az európai versenyképesség és képzettség növelése, előremozdítása volt. Egyes források az EU országai közül kiemelik Hollandiát, Lengyelországot vagy éppen Dániát ebben a tekintetben, ahol igen nagy múltú, sok évtizedes történelme van az intézményes felnőttoktatásnak. Nagyon fontos különbséget tenni a különböző országok rendszerei és az általuk nyújtotta lehetőségek között, mivel ezek nagymértékben különböznek egymástól, annak ellenére, hogy a céljuk közös (lehetővé tenni, hogy felnőttkorban is probléma nélkül, társadalmi elismerés mellett, magas színvonalon lehessen tanulni).
 
Az UNESCO 2010-es jelentéséből kiderül, hogy még az európai országok többsége is csupán GDP-jének 1-1,5%-át költi a felnőttképzésre, mindemellett pedig azt is megemlíti, hogy nehéz ebben a kérdésben statisztikákat felállítani, ugyanis sokszor az országok nem szolgáltatnak ezzel kapcsolatban adatot, vagy például nem tesznek elérhetővé több évet, évtizedet felölelő kimutatásokat sem, amelyekből kikövetkeztethető lenne, hogy történt-e fejlődés, esetleg visszalépés.  
 
Dániához hasonlóan Finnország is élen jár ezen a területen, ugyanis a felnőttoktatásban részt venni kívánókat rengeteg lehetőség és anyagilag is kedvező opciók várják. Bárki beléphet a felnőttoktatás körébe, aki befejezte középfokú tanulmányait, és szabadon beiratkozhat kurzusokra, egyetemi vagy intézményi kötelezettség nélkül. Elmondható, hogy a hasonló rendszerű országok számára elsőrangú a tudás átadása és megszerzése, amelyhez igyekeznek biztosítani az elérhető feltételeket.
 
Az OECD-átlag az országok költségvetési arányát tekintve valahol 1,4-1,6% között mozog, vagyis ez azt jelenti, hogy ennyit költenek átlagban a felnőttképzésre a világ országai. Ebben a kérdésben a számok szerint Kanada, az Egyesült Államok valamint Dél-Korea vezet (ők mind jócskán 2% fölött teljesítenek), van tehát mihez felzárkóznunk nekünk európaiaknak.
 
A fenti adatok is jól mutatják, Magyarországnak van még hova fejlődnie a felnőttképzés területén. Az Európai Unió által finanszírozott vagy részfinanszírozott felnőttképzések költségkerete egyre nagyobb, de ez még mindig elmarad a vezető országokhoz képest. Napjainkban a magyar felnőttképzés jelentős átalakuláson megy keresztül, aminek kiinduló pontja volt a 2013-ban bevezetett új felnőttképzési törvény. Ez a törvény nem csak a felnőttképzés kereteit alakította át, hanem egy szigorúbb követelmény rendszert is állított fel a felnőttképzési intézmények felé. Ettől természetesen az erre fordított összegek nem növekedtek, de tekinthetjük úgy is, hogy a közeljövőben növekvő ráfordítások miatt kezdődött meg az átalakítás. Addig is csak javasolni tudom minden felnőttnek, hogy akár saját költségre, akár valamilyen támogatás igénybe vételével fejlessze a nyelvtudását, hisz saját esélyeit javíthatja a munkaerő piacon, ami jobb fizetést, színvonalasabb, nagyobb kihívást jelentő munkakört tehet lehetővé.
Sok sikert!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
EZ a bejegyzés a nyelviskola témakörhöz tartozik

Angol, Német Nyelvtanítás Székesfehérváron – kockázatmentes próbatanfolyammal.

Írd meg a saját órarendedet és tanulj a saját tempódban!

Tanultál már angolt vagy németet?

Díjmentesen felmérjük a tudásszinted.

Még nem tanultál angolul vagy németül?

Próbálj ki minket kockázatmentesen- 3 hét, 16 nyelvóra- 100%-os pénzvisszafizetési garanciával!

Érdekelnek a részletek? Akkor töltsd ki az alábbi mezőket és 24 órán belül visszahívunk.

Tesztelj minket online próbatanfolyamunkon!

Töltsd ki az alábbi űrlapot, és munkanapokon 24 órán belül visszahívunk téged, hogy megbeszéljünk egy neked megfelelő időpontot.