v
i
s
s
z
a
h
í
v
á
s
t

k
é
r
e
k
×

Angol, Német Nyelvtanítás Székesfehérváron – kockázatmentes próbatanfolyammal.
Írd meg a saját órarendedet és tanulj a saját tempódban!

Tanultál már angolt vagy németet? Díjmentesen felmérjük a tudásszinted.
Még nem tanultál angolul vagy németül?
Próbálj ki minket kockázatmentesen- 3 hét, 16 nyelvóra- 100%-os pénzvisszafizetési garanciával!
Érdekelnek a részletek? Akkor töltsd ki az alábbi mezőket és 24 órán belül visszahívunk.

Válaszd ki, mire van szükséged:
 
Neved:
 
Telefonszámod:
 
(A *-gal megjelölt mezők kitöltése kötelező!)

Blog

Nyelvtanári munka a színfalak mögött

A nyelviskolák belső világa viszonylag „zárt”. Tanulóként kevés rálátásra nyílik lehetőség, hogy jobban megismerd a nyelvtanárok munkáját. Igazából a nyelvtanításban nincsen semmi misztikum, nem egy földtől elrugaszkodott szakma, de ahhoz, hogy valaki sikeres legyen benne, hivatásként kell tekintenie rá. A nyelvtanítás nem lehet rutin munka, napi szinten fejlesztenie kell magát egy nyelvtanárnak is ahhoz, hogy lépést tudjon tartani a fejlődéssel, a követelmények változásával és a tanulók sokszínűségével, igényeivel. Összegyűjtöttem jó pár feladatot, amit a Hello English nyelviskola tanárai végeznek a tanítási óráikon felül. Így egy kicsit jobban fogod érteni, miből áll össze nálunk egy nyelvtanfolyam és biztos te is más szemmel fogod nézni a munkánkat.
 
 
1.) Természetesen minden kommunikációs órára készülnie kell a nyelvtanárnak. Kiegészítő és hanganyagokat válogat az adott témakörhöz, mindezt a résztvevők tudásszintjéhez igazodva. Képeket keres illusztrációnak, feladatokat állít össze. Ezeket nyomtatja- másolja elegendő mennyiségben. Kivétel nélkül, minden kommunikációs óra a nyelvtanár óravázlata alapján zajlik, előre meg van írva a „forgatókönyv” amit szintén el kell készíteni. Ez jól mutatja, nálunk nem lehet egyforma kommunikációs óra. 
A tanítási órákon kitöltött nyelvi tesztek javítása. A nyelviskolánkban például hetente több mint 100 tesztet töltenek ki a tanulóink. A tesztek javításához megoldó kulcsot, szükség esetén szótárt és tankönyvet használ a nyelvtanár.
 
2.) Hasonló feladat a modulzáró, könyvzáró vizsgákra beadott fogalmazások javítása. Ebből is elég sok készül hetente. Itt sem lehet rutinból javítani, szótárra, tankönyvekre mindenképp szükség van.
 
3.) Ha valamelyik tanulónak nem sikerül a tesztje, vizsgája, annak ismétlő programot, gyakorló feladatokat állít össze a nyelvtanár, amin aztán természetesen végig is viszik a többi kollégával tanítási időben.
 
4.) A tanítási órákon felül nyelviskolánkban minden nyelvtanár fogadó órát is tart, ahol az „elakadt” tanulóknak nyújtanak négyszemközt segítséget. Ezekre a fogadóórákra is külön kell készülni, az adott témakör, nyelvtani szerkezet megértetése a cél, amihez minden anyagnak kéznél kell lennie. Ilyen fogadó óra egyébként csak nálunk van az egész országban, egy későbbi blog bejegyzésben ki is fogom részletezni hogyan és miért csináljuk. Ez gyakorlatilag a nyelvtanfolyam idején felül zajlik, egy alkalom 45 perc és havonta egy alkalommal díjmentes. A fogadó órát aztán adminisztrálni is kell, a tanulónak pedig fejlesztési javaslatot kell összeállítania a nyelvtanárnak.
 
5.) Minden nyelvtani modul illetve minden tankönyv végét elérő tanuló számára szóbeli vizsgákat szervezünk, amit aztán a nyelvtanároknak kell megtartani. Minden vizsgáról jegyzőkönyv készül, ami alapján aztán a résztvevő tanulónak írásbeli értékelést kell készíteni.
 
6.) A nyelvvizsga felkészítő tanfolyam külön rákészülést követel meg az érintett nyelvtanároktól. Sok szempontot kell figyelembe venni, ilyenek például a teljesség igénye nélkül a nyelvvizsga típusa, szintje, követelményei, résztvevő tanulók összetétele, tudásszintje, használható tankönyvek… stb.
 
7.) Minden héten, csütörtökön 13.00 órától 15.00 óráig tanári értekezlet van a nyelviskolában, amin minden nyelvtanár részvétele kötelező. Az értekezletre felkészülten kell érkezni a tanulók haladásáról, eredményeikről. Az értekezleten a tanári munka adminisztrációját is le kell adni, így előtte ki kell tölteni a tanári naplót, heti jelentést, tesztösszesítést, practice füzetet, hogy csak fontosabbakat említsem. A tanári értekezleten hétről hétre szakmai egyeztetés folyik akár az angol akár a német tanulóink haladásáról.
 
8.) Nem hagyhatom ki a felsorolásból a szakmai továbbképzéseket sem, amik jellemzően egy vagy két naposak és szinte biztos, hogy hétvégébe csúsznak, és főleg Budapesten zajlanak. A továbbképzéseken nyelvvizsgákkal vagy nyelvtanítási módszertanokkal kapcsolatos ismereteket fejlesztenek a nyelvtanáraink.
 
9.) Szintén a szakmai fejlődést szolgálja más nyelvtanárok óráinak látogatása, ami lehet egy klasszikus hospitálás, vagy olyan, főleg kommunikációs órákon való részvétel, ahol a „hospitáló tanár” nem csak megfigyel, hanem részfeladatokat is végez, illetve a tanóra feladataiba is bevonja a nyelvórát irányító tanár. A hospitálás jelentése megfigyelés, tanári munka értelmében pedig óralátogatást, és annak megfigyelését értjük alatta. Ilyenkor a „hospitáló tanár” a kolléga pedagógiai tevékenységét figyeli, módszertani megoldásait, tanulás- szervezését, tanulás- irányítását. A megfigyelés során jegyzőkönyvbe rögzít minden lényeges dolgot. A hospitálást követően a két érintett nyelvtanár négyszemközt meg is vitatja az órán történteket, közösen kiértékelve a szakmai tartalmat. Ezekből aztán mindegyik tanár profitál, akit megfigyeltek, visszajelzést kap a munkájáról, aki megfigyel az pedig betekintést kap eltérő módszerekbe is.
 
10.) Nyelvtanáraink akár a német akár az angol tanulóink nevét viszonylag gyorsan megtanulják, ami lássuk be elég fontos, hogy létrejöhessen egy egészséges tanár- diák kapcsolat.
 
11.) Adminisztrációs feladat a tanulói mappák vezetése. Ebben naprakészen tölteni kell a tanuló adatlapját, jelenléti ívét, rögzíteni kell a le tanult nyelvórák dátumát és számát és az esetleges hiányzásokat.
 
Természetesen ez nem a teljes tanári munka leírása, annak csak a főbb pontjait szedtem össze. Arra mindenesetre jó, hogy betekintést adjon egy nyelvet tanuló vagy tanulni akaró felnőtt számára. Egyben szeretném kihangsúlyozni, ezek a feladatok nemcsak a Hello English nyelviskolára jellemzőek, mindenesetre a színvonalas nyelvtanári munka alapjait jelentik. Abban a nyelviskolában, ahol hasonlóan szervezett, összehangolt munka zajlik, a nyelvtanfolyamokat nem „futószalag” szerűen bonyolítják, hanem színvonalas nyelvoktatásra lehet számítani. 
 
Ez a bejegyzés a nyelviskola, nyelvtanfolyam témakörhöz tartozik.
2015. január 10.